EU:s påverkan på svenskt näringsliv och hur svenskt näringsliv kan påverka och dra nytta av EU

Den inre marknaden är svenska företags hemmamarknad och hela näringslivet är beroende av att EU utvecklas i rätt riktning. Det är bara ett konkurrenskraftigt Europa som kommer klara av att möta dagens och morgondagens alla utmaningar.

Europas försvagade konkurrenskraft borde därför vara huvudfrågan för de invalda europaparlamentarikerna och för den nya kommissionen som tillträder i höst. Allt fler talar om hur Europa släpar efter i den internationella konkurrensen och om behovet av reformer som stärker det europeiska näringslivet. Men vad behöver göras och hur kan Sverige och svenskt näringsliv påverka EU:s utveckling och riktning?

Seminariet utforskar hur EU:s konkurrenskraftsagenda kan byggas ut under nästa EU-kommissions fem-åriga mandatperiod och vilka prioriteringarna bör vara för den gröna och digitala omställningen. Hur kan EU regelförbättra på dessa områden? Vad behövs för att skapa affärsnytta av EU:s “gröna giv”? Panelen granskar även behovet av att förbättra hur vi arbetar med frågorna både i EU och i Sverige.

Medverkande:
• Anna Stellinger, chef Internationellt och EU på Svenskt Näringsliv
• Petra Krüger VD för NCC Property Development Sverige
• Marie Sandin, Vd TetraPak Sverige
• Christian Danielsson,  Ambassadråd vid svenska EG-delegationen i Bryssel
• Rolf Gustafsson, journalist och författare
• Martina Söderström, Divisionschef Environment & Planning
• Moderator: Yasemin Arhan Modéer, Altitude Meetings

Datum

sep 04 2024

Tid

12:00 - 12:45

Platser

Diskoteket
Björnestjernegatan 6, Ystad
Svenskt Näringsliv

Arrangör

Svenskt Näringsliv